The finishing touch - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van nepalinjuni - WaarBenJij.nu The finishing touch - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van nepalinjuni - WaarBenJij.nu

The finishing touch

Door: Maartje, Jiske en Ivy

30 Juni 2006 | Nepal, Pokhara

Gister stond in teken van het schooltje. Er was een ceremonie gepland om ons te bedanken en we hadden een lesprogramma opgezet voor de kinderen.
De bus kwam ons om 9 uur bij het guesthouse ophalen, toen we bij het schooltje aankwamen stond de hele wijk ons al op te wachten.
De ceremonie zou om half 10 beginnen, maar zoals we ondertussen wel gewend zijn is het natuurlijk belachelijk om op de afgesproken tijd alles af te hebben. Nee, Nepalesen beginnen liever een uurtje later.
De ceremonie was voornamelijk in het Nepalees, wat als gevolg had dat we onze mondhoeken onafgebroken omhoogkrulden. Ook hebben we veel geklapt als de rest dat ook deed, dat had een hoog meeloper-gehalte. We wisten totaal niet waarvoor we klapten, maar het stond wel leuk.
Uit dankbaarheid voor ons werk kregen we allemaal een tikka op ons voorhoofd. Al snel volgde onze 2e, 3e, 4e en 5e tikka. De lerares van het schooltje was ons zo dankbaar dat ze in haar enthousiasme een tikkeltje te veel poeder greep, ze smeerde onze hele gezichten onder. We hebben keihard gelachen.
Na dit officiele gedeelte werd er muziek gemaakt. We warden door de kinderen uit de buurt de dansvloer op gevraagd, na wat tegenstribbelen deed iedereen toch mee en was het super leuk.
Toen startten we ons programma. De hollandse spelletjes zoals: spijkerpoepen, snoephappen en kegelen waren een groot success. Met de allerkleinste hebben we handjes overgetrokken op een groot vel karton. Samen met onze handen gaf het een leuk effect. De hele dag werd er veel plezier gemaakt en gelachen.
Toen we uiteindlijk echt vertrokken hadden we allemaal toch wel een brok in onze keel. Dit werd extra versterkt doordat iedereen voor ons ging klappen en zwaaien toen we de poort uitliepen.
Na de lunch hebben we met Rikesh, Rham en Durga twee grotten bezocht. De eerste grot was niet zo imposant als we hadden verwacht. De tweede grot ging echter al onze verwachtingen te boven. Een paar van ons hebben op slippers een glibberige, door vleermuizen bescheten rots beklommen om uiteindelijk door een annorexiauitgang een soort van wedergeborte mee te maken.
Op de terugweg in een overvolle bus probeerde er ook nog een blinde man wanhopig een zitplekje te bemachtigen, Inge schoot hem te hulp en daarna belande hij tot twee keer toe op Hannah’s schoot.
Nadat iedereen zich weer had opgefrist en al het rood van hen gezicht had gehaald gingen we naar Sathi Nepal voor een evaluatie van het project. Eerst ging Cigdem een verhaal vertellen en daarna moesten we allemaal zelf vertellen wat we vonden van het werk op het schooltje en van Nepal in het algemeen. Dit was best moeilijk vooral voor de laatste omdat iedereen toch eigenlijk wel ongeveer hetzelfde vond. Daarna kregen we allemaal wéér een Tikka, deze keer was hij wel wat subtieler.
We zijn om te vieren dat het schooltje af was en om de smaak van westers eten weer is in je mond te hebben:P uit eten gegaan. Dat was super lekker en ook heel gezellig.

• 30 Juni 2006 - 11:09

Karien:

Ziet er allemaal heel mooi uit!

• 30 Juni 2006 - 11:13

Lia:

Dank jongens voor jullie berichten vandaag. Het zijn prachtige, boeiende en indrukwekkende verslagen van jullie ervaringen. Voor ons in Nederland is het bijna niet voor te stellen dat mensen zo blij kunnen zijn met dit soort, voor ons toch, basisvoorzieningen, maar ook uit het verhaal over de sloppenwijken blijkt helaas maar al te goed hoe weinig veel mensen in Nepal hebben. Het blijft toch waanzinnig dat de verdelingen in de wereld zo oneerlijk zijn. Hopelijk kunnen jullie de komende week nog heel veel doen.

• 30 Juni 2006 - 16:22

Tamara Van Der Wouden:

Hee Yolanda,
    volgens mij is dit echt een fantastische ervaring zeg!! Wat leuk om al die verhalen te lezen. Leuk dat jullie ook foto's op de site plaatsen! Volgens mij leeft ook de hele hogeschool met je mee wat er zat zelfs een infobrief in mijn lerarenpostvak vandaag over jullie reis. Ik wens jullie nog veel plezier en ga zeker jullie avonturen blijven volgen.
    Groetjes van Tamara.

• 30 Juni 2006 - 18:13

Samantha:

super goed werk en verhalen en foto's zijn helemaal te gek.. Fijn dat jullie het weer opgepakt hebben. Vol trots ben ik...
    Nog een fijne week.
    sam

• 01 Juli 2006 - 06:27

Jan:

Hallo jongens,
    Bedankt voor alle super verhalen en foto's! Het schooltje ziet er echt hartstikke mooi en gezellig uit. Kunnen jullie nu ook het Nepalese alfabet opzeggen? Heel veel succes en plezier verder.

• 01 Juli 2006 - 15:09

Nelleke:

Wat kan ik hier nou nog op zeggen. Zo bijzonder wat jullie mogen doen. Wat liggen de werelden uit elkaar en toch zo dichtbij, zo blij als jullie deze mensen maken.Het rsakt me echt.
    Een hele goeie en mooie tijd verder!

• 01 Juli 2006 - 16:41

Marije:

Hier in Nederland maakt dit verhaal al super veel indruk. Laat staan dat je het allemaal "live" mee maakt! Weer een ervaring om nooit te vergeten! Hoop dat er nog vele volgen voor jullie! Geniet ervan dan genieten wij met jullie mee via de reisverslagen!
    Kus marije

• 01 Juli 2006 - 22:10

Lia:

Wat ontzettend leuk al die nieuwe foto's op de site. Draagt toch ook weer bij aan ons beeld van Nepal en jullie activiteiten daar. Bedankt.

• 02 Juli 2006 - 09:18

Loek:

goedbezig.nl, wat cool dat jullie dit allemaal (kunnen) doen. Volgens mij is het nu al een onvergetelijke reis. Wat gaan jullie in de komende anderehalve week nog allemaal doen?

• 03 Juli 2006 - 16:24

Chiara:

Wat ontzettend leuk om dit allemaal te lezen! Dit is wel ECHT een heel andere wereld! Daar is naar Amerika verhuizen niks bij! Ik vind dat jullie het fantastisch doen en ben elke keer weer blij als ik zie dat er weer een kiwikoei mailtje is! Blijf nog maar een maandje daar...ik geniet met volle teugen!

• 03 Juli 2006 - 17:56

Chiara: