Housevisites - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van nepalinjuni - WaarBenJij.nu Housevisites - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van nepalinjuni - WaarBenJij.nu

Housevisites

Door: Inge en Jiske

Blijf op de hoogte en volg

05 Juli 2006 | Nepal, Pokhara

We moesten vandaag vroeg uit ons bed om om zeven uur bij Sathi te zijn voor de huisbezoeken. De groep werd door midden gesplitst. Eén groep (Yolanda, Jiske, Ivy, Hans en Quirinne)kwam terecht bij een familie die bestond uit een moeder met hartproblemen, een vader zonder been, drie kinderen en één nichtje van drie die verlaten was door haar moeder en niet helemaal geaccepteerd werd in haar nieuwe gezin. Het huis waar ze in wonen zag er mooi uit, maar er werd wel binnen gekookt zonder afzuigkap, waardoor het huis redelijk blauw stond. Het gezin werd volledig gesteund door Sathi, ze hoefde alleen het eten zelf te betalen. De kinderen werden ook medisch gecontroleerd, als blijkt dat ze ziek zijn krijgen ze medische hulp, dit was gelukkig niet het geval. Het oudste jongetje klaagde over zijn leraar engels dat hij die niet begreep, toen ging Yolanda de jongetjes engels leren, wat zij geweldig vonden. We hebben ook nog een hele tijd gespeeld met het kleine nichtje, daarna werd gevraagd of we mais met ze wilden eten. Super lekker, maar de maiskolven bleven aankomen! We werden uitgezwaaid toen we weggingen het nichtje wilde eigenlijk dolgraag mee.

Ondertussen was de andere groep (de rest) aangekomen bij een krotje midden in de stad, maar wel opeens naast een rivier en maisvelden. Het gezinnetje werd voornamelijk gerund door de zestigjarige oma, want vader is een alcoholist en moeder is er vandoor gegaan met een andere man. De kindjes konden door Sathi naar school. Het gezin had een koe en een paar geiten onder een afdakje staan, ook stonden verderop wat varkens in een hokje wat ons sterk aan de bio-industrie deed denken. We werden meteen aan het werk gezet. Onder toeziend oog van oma en alle buren moesten we mais plukken en Inge kreeg een mooie mand aan haar hoofd bevestigd om alle mais in te verzamelen. Daarna mochten we lekker tussen de regenwormen met grote hakmaterialen onkruid wieden. Hierna volgde weer een 'heerlijk' kopje Nepalese roomthee, wat we natuurlijk met een glimlach hebben opgedronken. Er werd ons gevraagd om samen met alle vrouwen rijst te gaan planten, daar zeg je natuurlijk geen nee tegen. Met nog wat hulp van Jiske en Yolanda stapte de groep vol moed met de voeten de modder in. Het buurmeisje Ganga kon uitstekend engels en leerde ons het lokale liedje 'Phiriri' nog net iets beter. Ook deze keer kregen we een Tikka, nu zaten er zelfs nog rijstkorrels in! Onder toeziend (en soms uitlachend) oog, gingen we dus aan de slag. Met zijn zevenen waren wij nog steeds langzamer dan één Nepalees, maar ze bleven natuurlijk zeggen dat we het uitstekend deden. De vrouwen deden inderdaad het pluk&plaats werk, terwijl de mannen zich bezig hielden sturen van runderen. Rond twaalven zijn we gestopt en hebben we nog even fietsles gegeven aan de buurtkinderen.

Deze hele ochtend was voor iedereen een geweldige ervaring. Niemand had verwacht dat we midden in de stad rijst zouden plukken, de sfeer was geweldig, en dat terwijl we te maken hadden met de armste mensen van de stad.

  • 05 Juli 2006 - 11:51

    Lia:

    Wat een geweldige ervaringen op zo'n laatste werkdag. Het blijft grandioos wat jullie allemaal kunnen en mogen doen.

  • 05 Juli 2006 - 15:33

    Nelleke:

    Heel bijzonder. Jiske, hoor ik dat nog eens van dat fruit?! Groetjes

  • 05 Juli 2006 - 18:16

    Brigitte:

    Hoi hoi harde werkers
    Wat leuk dat jullie om toerbeurt zo'n uitgebreid en interresant verslag geven.Ik heb nog welk een vraag:" Waar komt kiwikoei vandaan?" Begrijp ik van Lia dat jullie werkavontuur er al weer opzit ?
    Geniet zover dat dan nog kan.
    Groetjes

  • 05 Juli 2006 - 18:26

    Marijn:

    Heeee!!! Alles goed met jullie? Zo te lezen wel, ik hoop in ieder geval dat jullie het onwijs naar je zin hebben...

    Hier in Nederland is het echt flink heet, al een paar dagen boven de 30 graden, dus je raad het wel ik ben alleen maar op het strand.. zonder dat ik verbrand :P (daar weten jiske en ik alles vanaf)

    Ik wilde jullie ook nog even mededelen dat IK OVER BEN!!! zonder tegen me advies in te gaan, dus das wel chill..
    Verder ben ik er 11 juli vandoor, ik weet niet wanneer jullie weer terug zijn in ons landje maar ik denk dat ik jullie niet meer zal zien :S.... Ik hoop dat jullie het nog even heel tof mogen hebben en geniet er van... en laat even weten via de mail ofzo wanneer jullie wel thuis zijn en niet, want ik wil natuurlijk alle verhalen en details horen...

    Een super dikke kus voor alle lieve aardige mensen daar... SMAK! ... van Marijn

  • 06 Juli 2006 - 06:43

    Franca:

    Wat maken jullie veel verschillende dingen mee.
    Fantastische ervaringen!
    Ik wens jullie nog fijne dagen in Kathmandu.

  • 06 Juli 2006 - 07:26

    Quirine:

    kiwikoei, dat ben ik! Of tenminste...mijn emailadres ;) wat is daarmee dan? Ik geloof dat ik wat gemist heb :)
    Kus Kiwi

  • 06 Juli 2006 - 09:56

    Esmeralda (zusje Van Yo):

    Wat klinkt dat onwijs super zeg!! Ben benieuwd wat jullie in Kathmandu allemaal nog gaan beleven.... :)

    Liefs,
    Esmeralda

  • 06 Juli 2006 - 15:33

    Lieke:

    Wat klinkt het toch allemaal super!! Vind het geweldig wat jullie doen en leuk om alle verhalen te lezen!! Dikke kus, en een extra dikke voor maartje!!!

  • 06 Juli 2006 - 19:12

    Martijn:

    Hey Inge (en Jiske, en de rest)!

    Volgens mij vermaak je je wel in Nepal. Wat ik op Msn zei klopte niet, ik vlieg toch pas de 12e... weet nog niet precies hoe laat, maar er is dus nog kans dat we kunnen zwaaien op schiphol!
    Fijne laatste daagjes!!

  • 07 Juli 2006 - 08:09

    Jootje:

    Heejheej!
    nu heb ik de foto's gezien horr Jo!! zag er echt heel erg mooi uit!!;)heeel veeel plezier/succes nog!! en tot snel!! liefs Jootje

  • 07 Juli 2006 - 16:53

    Samantha:

    geweldig werk. wow wat mis ik het toch als ik het allemaal lees van jullie.
    nog heel even en dan weer terug.

    samantha

  • 07 Juli 2006 - 19:48

    Anja En Nico (ouders Yolanda:

    Na deze geweldige belevenis willen we jullie allemaal een voorspoedige terugreis wensen, het zal afkicken zijn, we zullen jullie met open armen in ons kikkerlandje verwelkomen.
    en voor Yo xxxxxxxxxxxx

  • 08 Juli 2006 - 17:55

    Hanneke:

    Geweldig al jullie verhalen te lezen, vooral in combinatie met
    de foto's. Hannah en alle anderen geniet nog van de laatste dagen en tot snel.
    groet Hanneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Pokhara

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Juli 2006

Van Pokhara naar Kathmandu

07 Juli 2006

Ontmoeting met Kristen

05 Juli 2006

Housevisites

03 Juli 2006

Het weeshuis

02 Juli 2006

Bezoek aan Jyoti

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 35161

Voorgaande reizen:

13 Juni 2006 - 12 Juli 2006

Mijn eerste reis

Landen bezocht: