Het weeshuis - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van nepalinjuni - WaarBenJij.nu Het weeshuis - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van nepalinjuni - WaarBenJij.nu

Het weeshuis

Door: Hans

03 Juli 2006 | Nepal, Pokhara

Ik kan wel schreeuwen van blijdschap, want het is nu eindelijk aan het regenen! (dinsdagochtend). De broodnodige afkoeling na 3 dagen zonder regen is heerlijk. Ik weet zeker dat veel wenkbrauwen gefronst zullen worden bij het lezen van deze inleiding, want in Nederland zeurt iedereen zich te pletter als er een miezerbuitje is. Het buitje wat hier aan het vallen is, lijkt op geen enkele manier op een miezerbuitje in Nederland. De regen gaat waarschijnlijk nog een paar uur duren en hier en daar wat wateroverlast bezorgen. Toch weet ik zeker dat iedereen hier in Nepal erg blij zal zijn met deze verfrissing.

Maargoed, ik verman mijn blijdschap even en ga jullie wat vertellen over het weeshuis.

Gisteren zijn we naar weeshuis "Namaste" in Lakeside geweest. Helaas was de introductie erg onduidelijk, omdat de directeur van het huis nogal gebrekkig Engels sprak. Ik zal proberen de hoofdlijn kort te schetsen.

Het gaat om een weeshuis waar op dit moment 23 kinderen leven. Hoewel het om een weeshuis gaat, bleek ongeveer de helft van de kinderen gewoon ouders te hebben en alleen naar het weeshuis ging voor de gezelligheid. De andere helft (de weeskinderen) sliep in de "Children's Room". Het weeshuis is enorm klein, te klein voor 23 kinderen. Het huis bestaat nog niet zo lang, en heeft een moeilijke periode doorgemaakt. De directeur vertelde dat ze leefden van het geld van reizigers die langskwamen bij het huis. Omdat het politiek onrustig (geweest) is, bleven de meeste reizigers weg. Ze waren daarom ook harstikke blij dat wij even om het hoekje kwamen kijken.

De Ticka's ontbraken deze keer ook niet. Deze Ticka's waren wel de meest bescheiden Ticka's die we tot nu toe gehad hebben. Gelukkig maar, anders hadden de meiden gisteravond weer flink moeten scrubben om de Ticka's weg te krijgen.
De Ticka van Yolanda was een kort leven beschoren, want het zweetweer buiten had negatieve invloeden op Yolanda's gezicht. Dit zijn fatale omstandigheden voor een Ticka.

We hebben de kinderen vermaakt met diverse spelletjes, waaronder spijkerpoepen, diverse liedjes, kegelen en snoephappen. Veel kinderen in Nederland zouden hier hun neus voor ophalen, maar deze kinderen waren enorm blij met deze afleiding. We vonden het natuurlijk geweldig om te doen, alleen was het niet haalbaar om buiten iets te gaan doen. Daar was het simpelweg te warm voor (rond de 35 graden).

Voordat we wilden vertrekken werden we uitgenodigd voor het avondeten op dinsdag (vandaag dus). Vanavond zal de verjaardag van twee kinderen gevierd worden met een uitgebreid maal (7:30 PM). We hebben deze uitnodiging aangenomen en fietsen vanavond dus nogmaals naar het weeshuis.

Enkele meiden zijn nu aan het paardrijden, en vanmiddag gaan we naar een universiteit in Pokhara. Hierover meer als we dit achter de rug hebben.

• 04 Juli 2006 - 08:22

Ouders Cigdem:

Het is weer een prachtig verhaal jongens. Hier is deze week ook tropisch warm.
    Wij wensen jullie vanuit Rotterdam een prettige laatste week toe.
    tot gauw
    groetjes,

• 04 Juli 2006 - 12:59

Job:

Hans, wat kan jij goed schrijven zeg, evenals de rest! Het leuke als lezer in Nederland is dat je bij elk geschreven stukje jullie enthousiasme weer kan voelen. Gaaf om te horen dat alle groepsleden verschillende avonturen mee maken. op naar meer avonturen! ciao uit warm nederland.

• 04 Juli 2006 - 15:37

Didi:

Hans, misshcien moet je erover denken om journalistiek te studeren! echt leuk om je verhaal te lezen! Heerlijk dat die kinderen daar allemaal zo enthousiast zijn!
    liefs didi

• 05 Juli 2006 - 09:16

Hans:

Bedankt, we hebben nu nog 3 vrije dagen (inclusief vandaag), zaterdag gaan we met de bus naar Kathmandu, en dinsdag weer richting Nederland.

Morgen gaan Yolanda, Cigdem, Hannah en Hiltje naar een meditatie die speciaal voor hun gearrangeerd is door de Amerikaan die het presenteert. Hij is al een hele tijd Monk/priester en gaat ze wat meer vertellen over (verschillen tussen) boedhisme en hindoeisme. Ik weet zeker dat ze hierover en berichtje zullen plaatsen.

Veel plezier in het warme Nederland! Hier houdt de moeson zich helaas niet aan zijn richtlijnen dus moeten we zo af en toe even naar het dakterras spurten om onze was af te halen.