"There is no religion higher than the Truth" - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van nepalinjuni - WaarBenJij.nu "There is no religion higher than the Truth" - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van nepalinjuni - WaarBenJij.nu

"There is no religion higher than the Truth"

Door: Kiwi en Hiltje

20 Juni 2006 | Nepal, Pokhara

De Trekking

Eindelijk was het zover, vrijdagochtend 17 juni. Heel vroeg opstaan en vervolgens de taxi induiken. Waarna we de bus letterlijk op mochten duiken vergezeld door onze gids Devendra en drager Rupesh (altijd met grote smile op z’n gezicht). Allebei onwijs soezige mannetjes waar we nog veel lol mee hebben gehad. Met onze hoofden vol in de wind en onze tassen en spullen stevig vast, reden we naar het startpunt van onze trektocht.
Het begon gelijk met een flinke klim en heeeeeeeeel veel zon! Op ons eerste rustpunt stond er al meteen een meisje met haar zusjes, dachten we, klaar om ons wat te drinken aan te bieden. Hebben ze citroensnoepjes gegeven, maar dit bleek later niet zo’n goed idee te zijn. ALLE kinderen onderweg bleven echt om snoep vragen!!!

Wel hadden we ontzettend veel geluk met helder weer, hele mooie uitzichtpunten gehad, waar je de bergen met hun sneeuwtoppen duidelijk kon zien. En ja hoor, bij het eerste restaurantje voor onze lunch bleek de grootste paniekzaaier van allemaal, Quirine, de eerste leech(bloedzuiger) alweer te pakken te hebben. Een paar mensen, en nee, we noemen geen namen ;), hadden het geluk om diarree te krijgen op de eerste dag van de trekking. Heel fijn! Uiteindelijk kwamen we bij een schattig guesthouse waar we voor heel weinig geld konden overnachten.

De tweede dag gingen we het echte oerwoud in. Veel bloedzuigers gezien maar niet gehad gelukkig! We kunnen geen hangbrug meer zien zoveel als we er zijn tegen gekomen. Onderweg kwamen we een aankondiging van de maoisten tegen, wat de spanning wat verhoogde. Vervolgens werden we twee uur achtervolgd door berghonden en hebben genoten van het koude water van de kolkende rivier. De dag eindigde in een takkezware klim in de regen, die niet voor iedereen even leuk was. Gelukkig konden we daarna bijkomen in de plaatselijk hotspring, die ook nog een prachtig uitzicht bood. De terugweg was een ramp omdat bloedzuigers ons van alle kanten bestookten. Na een soepje weer doodmoe in bed, om de volgende dag met spierpijn op te staan.

Devendra besloot om een short-cut te nemen aangezien niet iedereen in allerbeste staat verkeerde. Wel starten we de dag met een stevige klim omhoog , waarbij we veel rijstvelden met bijbehorende werklieden hebben gezien. Vervolgens werden de vrijwilligers in ons wakker geschud toen een tweetal vrouwen met zwerende voeten ons te hulp riep. Jiske en Quirine hebben verbandjes aangelegd en sokken uitgedeeld in de hoop ze daarmee op weg te helpen. Ondanks de pijn die we ze bezorgden met de betadine, was de dankbaarheid van hun gezichten af te lezen.

Onze laatste dag starte met een zonsopgang achter de bergen, heel mooi! We hadden de hele dag dalen voor de boeg. We besloten rustig aan te doen om zoveel mogelijk van de laatste trekkingsdag te genieten en vooral pijnlijke knieen en schenen te vermijden. Gelukkig viel het wel mee. Bij de laatste hangbrug mochten we toch echt de Maoisten ontmoeten, en helaas ook betalen. Na nog een korte klim konden we in de bus springen terug naar Pokhara. Het bleek nog een hele klus om iedereen in de bus te krijgen omdat deze doodleuk begint te rijden terwijl jij nog aan het instappen bent.. Heel handig! We werden moe en voldaan verwelkomt door onze begeleiders Cigdem en Yolanda.
We hebben het toch maar mooi even geflikt!!!

• 20 Juni 2006 - 16:04

Loek:

Jeetje ik ben jaloers, klinkt alsof die survival in Frankrijk wel handig is geweest. @ Jiske, staat goed op je CV alsvast! Veel plezier allemaal.

• 20 Juni 2006 - 16:57

Jan (vader Van Jiske):

Wat klinkt dat allemaal fantastisch, jongens. Hartstikke goed dat jullie het allemaal aandurven. Heel veel succes verder.

• 20 Juni 2006 - 17:10

Wilma Beatrijs, Saskia En Jon:

Heerlijk om al die spannende avonturen te lezen, terwijl wij hier met een wijntje in de zon zitten te luieren

• 20 Juni 2006 - 20:14

Rien:

Heen en weer reizend
    tussen Den Haag en Amsterdam zie ik elke dag het vlakke land. Er is bijna geen groter contrast denkbaar met wat jullie nu meemaken. Ook minder bloedzuigers in de trein, behalve soms een foute kaartjescontroleur. Heb veel plezier allemaal!

• 20 Juni 2006 - 21:56

Samantha:

trots op jullie, fijn dat de trekking goed is verlopen, klinkt als wederom een waar avontuur. Succes donderdag met het begin aan de school, morgen even vrij. Geschreven stukjes zien er goed uit. fijn om te lezen. hou vol.

groetjes samantha

• 21 Juni 2006 - 07:23

Josien (moeder Ivy):

Het klinkt geweldig allemaal! Leuk om jullie berichten te ontvangen. Ik wacht vol spanning op foto's. Succes verder.

• 21 Juni 2006 - 08:17

Henk(vader Van Hans):

Fijn dat jullie weer veilig en wel terug zijn van de trekking.Wat een indrukken en belevenissen!!
    Ik hoop dat er vele foto-s gelukt zijn,zodat wij later ook mee kunnen genieten.Jullie allemaal veel succes morgen bij het werk in de schooltjes.

• 21 Juni 2006 - 09:19

Laura (vriendin Yo):

Hai Meiden!!

Niet thuis komen met een Nepaleese man he!!! Daar zijn jullie vaders vast niet blij mee! ;-)

Wilde jullie nog een super tijd toewensen daar. Aangezien ik misschien niet meer echt jullie site kan volgen. Ik ga namelijk zondag naar Maleisie backpacken!!! Zal aan jullie denken vanaf een bounty eiland, ook aan mij denken he vannachter je kopje Yak-melk ;-)

• 21 Juni 2006 - 09:50

Marije:

WAUW! Wat een ervaringen doen jullie op! Lijkt me bij vlagen extreem zwaar maar wel een mooie reis! Wens jullie allemaal nog heel veel succes en plezier! Geniet ervan!

Kus Marije

ps: Yotje, ben trots op je!

• 21 Juni 2006 - 11:06

Nelleke En Ad (Jiske):

Hoi Jiske,
    Waar heb jij dat EHBO-talent vandaan? Wat een avontuur zo'n trekking. Heel veel plezier verder. Groetjes, ook van Sharon

• 21 Juni 2006 - 12:02

Chiara:

Wow, dat klinkt echt gewelding! Behalve die bloedzuigers dan....brrrr. Waar een tubetje Betadine al niet handig voor is, hè?! Ik kijk alweer uit naar jullie volgende bericht, ik vind dat jullie het helemaal fantastisch doen!

• 21 Juni 2006 - 14:31

Willy Stam:

Yolanda, wat een onderneming, wat een prachtig land, geweldig wat jullie doen. Hartelijke groeten, veel succes. Gaaf doeiii!

• 22 Juni 2006 - 11:49

Lia:

Ik las op de eigen site van Quirine dat jullie tot nog toe te weinig geld hebben opgehaald om aan een tweede schooltje te kunnen werken. Er kan nog steeds geld gestort worden op een speciale rekening o.v.v. 'Donatie Nepaljunigroep'. Voor het rekeningnummer verwees Quirine naar www.nepal2006.eu Daar kan ik het nummer echter niet vinden, terwijl ik best nog wat wil doneren. Kunnen jullie dat nummer nog even doorgeven? Ik hoop dat jullie dan uiteindelijk wel genoeg geld zullen hebben om te kunnen doen waarvoor je naar Nepal bent gegaan.
    Er waren in ieder geval ook nog veel andere plannen, las ik. Jullie zijn er zéker niet voor niets. Zet 'm op. Misschien kunnen jullie al je vrienden activeren om een kleine financiële bijdrage te leveren. Iedereen 1 ijsje minder deze zomer en jullie kunnen met hun steun de kinderen in Nepal helpen. Veel succes.

• 22 Juni 2006 - 14:17

Tante Plonie (tante Van Hans):

hallo hans..
    hier een berichtje van je tante..
    je zal wel heel veel te vertellen als je thuis bent.
    we zijn benieuwd naar je verhalen!

groeten, tante plonie en ome carel

• 24 Juni 2006 - 10:29

Hans:

@ Lia en eventueel andere mensen die het rekeningnummer niet konden vinden: Dit staat rechtsonder op de site. Het tekstvak heeft zelf ook nog een scrollbalk, als deze naar beneden geklikt wordt staat daar het nummer. Mocht je het nog niet kunnen vinden zet ik het nummer gewoon even hier neer:

Bankrekeningnummer: 67 93 96 179
    t.n.v. St. En Route inz EU
    omschrijving: Donatie Nepal project

Met vriendelijke groet,

Hans

• 24 Juni 2006 - 17:22

Job:

Wanneer komen de nieuwe verhalen? ik ben erg benieuwd! ciao

• 25 Juni 2006 - 14:39

Lia:

Bedankt Hans. Ik ga het regelen

• 25 Juni 2006 - 17:30

benieuwd naar meer....

• 26 Juni 2006 - 22:01

Samantha:

mensen, het is een week geleden dat we iets nieuws van jullie vernomen hebben. Er heeft een weekend tussen gezeten dat er ruimte was om te schrijven. Er is vast veel gebeurd...
    Echt dat logboek bijhouden.!!!

samantha
    en route